Her finner du svar på ofte stilte spørsmål
Får du ikke svar på det du lurer på her – ta gjerne kontakt med oss i Min side eller ved å ringe ditt lokale kontaktsenter.
Kabel Modem (ikke fibermodem) og leiedekoder skal returneres NEAS ved oppsigelse av abonnement. Lever inn utstyr til ditt lokale kontaktsenter eller send det via post.
Utstyr som skal returneres
Telia box og fjernkontroll
Modem (ikke fibermodem)
Kabler mellom Telia box og TV og bredbåndskabler
Dette utstyret er leid av NEAS og må returneres ved oppsigelse av abonnementet. Hvis du flytter skal du ikke sette det igjen.
Utstyr som ikke skal returneres
Utstyr som er kjøpt, fastmontert, eller er av utgått modell trenger du ikke å returnere. Det skal leveres hos en miljøstasjon for el-retur.
- Dersom du har kjøpt en trådløs ruter fra oss er denne din, og den skal heller ikke leveres tilbake
- Har du en fastmontert hussentral skal du la denne være igjen, og skal ikke monteres ned
Abonnement overført til ny leieboer
Hvis du har overført abonnementet og utstyret til ny beboer, trenger du ikke å returnere noe, men du vil fremdeles være ansvarlig for at utstyret ikke går tapt eller blir ødelagt fram til du har fått en bekreftelse på overføringen. Fiberkunder med fastmontert hussentral trenger ikke gjøre noe, hussentralen vil automatisk bli deaktivert etter at abonnementet er sagt opp og skal ikke fjernes eller monteres ned.
Gjør det selv
TV & Telia Box
Før du ringer oss, er det en del ting du kan prøve selv. Ofte gjør en restart av boksen susen, og slik gjør du det:
- Trekk ut strømkabelen
- Tell til ti
- Sett den inn igjen
- Vent til du får bilde på skjermen
Hvis du fortsatt har problemer, så ringer du ditt nærmeste kontaktsenter for hjelp. Telefon.nr finner du helt nederst på siden.
Om Telia boksen har hengt seg opp, ikke vil starte eller oppdatere seg -anbefaler vi følgende :
- Prøv å ta ut strømmen i 15 sekunder å start på nytt
- Du kan kjøre en restart fra instillingsmenyen
- Prøv å fabrikk resette gjennom innstillinger i menyen på boksen
Om ingen av delene fungerer, kan du kjøre en hard reset av boksen.
(Se «Hvordan restarte Telia box»)
Dette gjøres på følgende vis:
- Ta ut strømmen
- Hold power knappen inne og hold den inne
- Sett inn strømkontakten mens du fortsatt holder power knappen inne
- Fortsett og hold power knappen inne i 2min
- Du vil til slutt få en svart skjem der du får beskjed at boksen fabrikkinstilles.
For å få undertekst må man trykke OK, ca midt på fjernkontrollen. Da kommer undermenyen opp og du må velge norsk for hørselhemmede.
Ja, det er foreldrekontroll. Man kan legge inn en pinkode for å se en kanal. Trykk ok på kanalen, velg innstillinger, trykk på foreldrekontrol, skriv inn koden du ønsker, huk av for at foreldrekontroll er på. Deretter gå inn på blokkerte kanaler og merk hvilke kanaler du ønsker å blokkere.
Internett
Trykk og hold på av og på-knappen
Om du ønsker å endre standard passordet på ditt wifi nett er det mulig, men fremgangsmåten på er litt forskjellig basert på hvilken ruter du har.
Hvis du ringer eller sender inn en forespørsel til kundesenteret ditt – så kan vi gjerne endre det for deg.
Ingenting er mer stabilt enn kablet nett.
Har du mulighet, bør du overveie å legge Ethernet-kabler frem til alle avsidesliggende steder i hjemmet ditt. Så plasserer du den trådløse ruteren så sentralt som mulig der du må ha trådløst nett.
Til hjemmekontoret anbefaler vi å ha kablet nett, og hvis du har et hjem hvor nettverksinntaket er plassert i nærheten av TV-en kan det være en smal sak å kable opp alle dingsene under TV-en, som mediespillere, spillkonsoller og lignende.
Husk at jo flere av enhetene dine du får over på kablet nett, jo bedre forhold får alle de trådløse duppedittene dine.
Her kan du sjekke internetthastigheten din
Nb! En kablet internettforbindelse er alltid den beste – så hvis du skal måle hastighet inn til huset ditt, må du teste på en kablet maskin.
Hvis du tester en trådløs forbindelse (wifi) kan man forvente noe lavere hastighet enn forventet.
Faktura
Er det vanskelig å betale regningen en måned kan du få betalingsutsettelse. På Min side kan du få 14 dager utsettelse på betalingen uten å søke. Du kan også ringe oss.
Husk at du må utsette betalingen før forfallsdato.
Du betaler forsinkelsesrente – ingen gebyr.
Med Avtalegiro betales regningene i nettbanken automatisk på forfallsdato. Det eneste du må passe på er at det er dekning på konto ved forfall. Resten går av seg selv. Avtalegiro kan kombineres med eFaktura.
Du kan opprette avtalegiro ved å gå inn på Min Side eller i nettbanken din.
Gå inn på nettbanken din når du får regningen. Tast inn Neas-regningen på den gamle måten, så kommer det opp et tilbud om efaktura-avtale. Registrer så de nødvendige data (inkl. din e-post adresse). Du vil nå få neste strømregning som efaktura. (NB! Strømregningen trekkes ikke automatisk. Du godkjenner hver enkelt betaling. For automatisk trekk av regning, se punktet over om avtalegiro.)
Bestill eFaktura på eFaktura.no eller gjør det på Min side.
Har du BankID-brikken tilgjengelig?
Da kan du gjøre følgende:
- Gå inn på efaktura.no
- Velg privat.
- Opprett avtale i boksen til høyre.
- Logg inn med BankID.
- Velg Neas fra listen.
- Opprett avtale.
Tidligere har man kunnet samtykke til bestemte deler av en faktura («Ja takk til bestemte») og dermed har det vært mulig å etablere en eFakturaavtale som er adressert til andre enn deg selv (eks: motta eFaktura på vegne av f.eks. barn, ektemake, verge, etc.).
Etter innføring av eFaktura 2.0 vil det alltid være den som er oppgitt som mottaker på eFakturaen, som faktisk får den presentert i sin betalingsflate. Noen av årsakene til dette er at det er viktig i henhold til personvernlovgivningen at fakturakrav kun blir presentert til rett mottaker, og at det kunne bli brukt som svindelmetode.
Dersom du ønsker at eFakturakravet skal sendes til andre enn deg selv, må dette avtales direkte med eFakturautsteder, slik at den mottakeren du ønsker skal motta og behandle eFakturaen, får denne adressert til seg.